Kjell Höglund.

Innan jag börjar min sista pluggkväll, så måste jag reda ut en gammal favorit (vilket jag egentligen inte har tid med). Alla som inte har hört Kjell Höglund - Genesarets sjö bör göra inom kort. Han har verkligen tryckt in allt som möjligen går i en och samma låt, och jag vet fortfarande inte efter flera års lyssnande vad den egentligen handlar om. Men för att belysa några höjdpunkter i den 6 minuter långa låten.
 
Rötterna blir starka när det blåser
luften blir friskare när åskan går
det blåser på Genesarets Sjö
och likaså på Galleri Bleue

Han börjar starkt i första versen med blåst och åska. Vad genesarets sjö egentligen har med saken att göra är oklart.
 
Mina minnen är som körsbär i punsch
och det rinner som en flod i min inre värld
låt mig gråta, låt mig vara i fred
och bränna mina böcker som ved
 
Det är väl egentligen här som man börjar fundera på vad det är för människa som skrivit låten? Mina minnen är som körsbär i punsch? Bränna mina böcker som ved? Är det så han sörjer, och varför just bränna böcker?
 
Jag ska göra några sista kalkyler
och studera förloppet i ett experiment
om förändringarna stöder teorin
så kan vatten förvandlas till vin

Här börjar man riktigt undra. Är det en magiker? Är det en forskare, en dagdrömmare? Vilken teori i världen kan förvandla vatten till vin, denne man måste isåfall vara otrolig.
 
Jag har funnit några papper i en grav
det är bortglömda rester från en svunnen kultur
jag vill tyda dessa gamla fragment
som om ingenting väsentligt har hänt

Och vad är detta, är han en gravplundare nu? Vad gör han på fritiden, förvandlar vatten till vin för att sedan gå ut och plundra gravar?
 
Jag går ner mellan sfinxens båda framben
för att möta det öde som är skräddarsytt
Egyptens drottning väntar i sin loge
 och hon fingrar på en silverbrosch
 
Detta är så himla intressant, för att av melodin och sångarens röst att dömma låter detta verkligen inte som en intressant person. Men mellan sfinxens båda framben, egyptens drottning. Mannen verkar ju ha upplevt allt.
 
Jag har funderat mycket över Kjell Höglund, vem är du? Jag vet inte om han är en dåre eller ett geni, men jag väljer att tro på ett geni. För vem gör en sådan låt? Det måste vara för invecklat för någon annan än ett geni att förstå. Nej vet ni vad, Kjell Höglund for president!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0